تبلیغات
مدیریـــت آموزشـــی - سازمان های خودشکن

سازمان های خودشکن

پنجشنبه 1393/07/24 11:30نویسنده : رحیم کاوه

 

سازمان‌های خودشکن[1]

سازمان‌ها مشابه افراد هستند، از این جهت که چون رشد کنند و بالغ شوند الگوهای رفتاری خوب و بد در پیش می‌گیرند و هنگامی که با موفقیت، بحران با مشکل روبرو می‌شوند به گونه‌ی خاصی  واکنش نشان می‌دهند و اقدام می‌کنند. امکان دارد سازمان‌ها به هنگام رویارویی با مشکلات و موانعی که بر سر راه موفقیت‌های آینده‌شان قرارگیرد به شیوه‌ای نامناسب(ولی بر حسب عادت) عمل کنند. رابرت هاردی[2] و رندی شوارتز[3] براین باورند که پافشاری در نشان دادن واکنش نامناسب در برابر مشکلات موجب می‌شود که یک شیوه منظم یا سیستماتیک به نام رفتار خودشکن سازمانی به وجود آید. سازمان‌های خودشکن دارای الگوهای زیانبار هستند ولی برای ازبین بردن این عیب‌ها، راه‌هایی ارائه می‌کنند.

پنج نوع سازمان خودشکن

1-    کارکنان بخش نگهداری- کارکنان به اعمال کنترل و رعایت مقررات اولویت بالایی می‌دهند. از تغییرات شدیداً وحشت دارند؛ از افسردگی عمومی رنج می‌برند. از طریق اجرای برنامه‌های دقیق و جدول‌های مشخص زمان‌بندی شده برای دیوان‌سالاری این وضع ناخوشایند کارهای اصولی انجام می‌دهند.

2-    دسته‌های بی مسئولیت- این گروه‌ها نوع فعالیت و کار را با تولید و بهره‌وری همانند می‌دانند، کارهایی را که به صورت اشتباه انجام داده‌اند از بین می‌برند؛ از حساب‌دهی وجشت دارند، در ایجاد ابهام و مغلطه کاری تخصص و تبحر دارند. این حالتی از کارهای نوجوانان است.

3-     گروه یا دسته پر حرارت- اعضای این گروه بیش از اندازه خوش‌بین، خوشحال و شاداب هستند و نسبت به دنیا روی خوش نشان می‌دهند ولی نسبت به یکدیگر ترش‌رو هستند؛ از حقیقت وحشت دارند. پیوسته برای رسیدن به هدف نهایی کارهای حیله‌گرانه انجام می‌دهند و هیچ اعتقاد راسخی ندارند. مدیران را انکار می‌کنند.

4-    باشگاه فارغ‌التحصیلان- هدفی ثابت دارند، از آینده وحشت دارند. به جای اندیشیدن به ذهن و خاطره خود مراجعه می‌کنند و برای حل مسأله می‌کوشند تا نمونه‌های گذشته را به یاید آورند؛ این وضع مصداق حال سال‌خوردگان است.

5-     با کوله‌بار گناه- اعضای این گروه می‌کوشند تا سرچشمه لایزال امید را با کارهای زشت و ناپسند گل‌آلود کنند؛ به هیچ وجه نمی‌خواهند به شرایط و وضع حال توجه نمایند. پیوسته درصدد انکار خود هستند و در عالم رویا به تعارض‌های بازدارنده می‌رسند. چنین وضعی موجب سقوط خواهدشد.

راه‌هایی برای دستیابی به عملکرد عالی

*       باورهای اصلی را تعیین کنید. باورهای معتبر و راسخ موجب می‌شود که سازمان بتواند آینده‌ای موفقیت‌آمیز ترسیم و تعیین نماید.

*       حقیقت را بگویید. صداقت و درستی موجب می‌شود که بتوان سازمان و بی آلایشی گروه را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار داد.

*       تنگ‌نظر نباشید. سازمانی که دیدگاهی باز داشته‌باشد نظرات افراد و عقاید و روش‌های آن‌ها را می‌پذیرد و در مسیر پیشرفت و ترقی از آن‌ها استفاده می‌کند؛ در این راه از سرمایه‌های معنوی و عقلانی درون سازمانی استفاده می‌نماید.

*       هزینه‌ها و منافع را به صورت عادلانه تقسیم کنید. تقسیم کردن هزینه‌ها و منافع به صورتی یکسان و عادلانه بین ابواب جمعی موجب افزایش اعتماد و حساب‌دهی می‌شود.

*       نتیجه را به حداکثر برسانید. تأکید بر موفقیت‌ها باعث می‌شود که بتوان به ارزش‌های شیوه‌های نوین اندیشه ارج نهاد.

*       موفقیت را از آنِ خود سازید. مالکیت موجب تقویت اعتماد و اعتقاد راسخ اعضای سازمان می‌شود؛ به گونه‌ای که پیروزی و پیشرفت را به صورت نوعی عادت درآورند.



[1][1] The Self – Defeating Organization: How Smart Companies Can Stop Outsmarting Themselves, by Robert E. Hardy and Randy Schwartz, is published by Addison- Wesley.

[2] Robert E. Hardy

[3] Randy Schwartz


برچسب ها: The self-Defeating Organization ، سازمان های خودشکن ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 1393/07/24 11:44

 
پنجشنبه 1393/07/24 13:41
سلام وب خوب و به روزی داری. امیدوارم همیشه اینجور باشه. آدم یه همچین وبایی رو می بینه از وب خودش ناامید میشه! می تونی وبت رو تو انجمن ما معرفی کنی تا بقیه هم استفاده کنن.
من بهت سر زدم اگه شما هم دوست داشتی به سایت ما سر بزن.
ممنون

www.SasanSMS.ir
کامل ترین آرشیو اس ام اس

www.SasanSMS.ir/Forum
متفاوت‌ترین انجمن سرگرمی و تفریحی فارسی‌زبانان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر