تبلیغات
مدیریـــت آموزشـــی - نقش آموزش در سازمان و تکنیک چرخش شغلی كاركنان

نقش آموزش در سازمان و تکنیک چرخش شغلی كاركنان

سه شنبه 1391/11/10 15:58نویسنده : رحیم کاوه

 

      اهمیت توسعه منابع انسانی سازمان درجهت بهره وری بر كسی پوشیده نیست وآموزش در زمینه های مختلف به منظور ارتقا سطح دانش ، مهارت كاری ، رفتار كاركنان درهر سازمان درجهت توسعه و تجهیز نیروی انسانی و درنهایت كارآیی بیشتر سازمان ازاهمیت بالایی برخوردار است .برای نیل به اهداف مورداشاره ، هر سازمانی اعم از كوچك و بزرگ می بایست مجهزبه نیروی انسانی لایق و كارآمد باشد. افرادی كه به استخدام سازمان درمی آیند، علاوه بر فراگیری دانش و معلومات ، به آموزش تخصصی و حرفه ای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف محول به دست آورند. این آموزشها به كاركنان كمك می كند تا نقش فعالتر و موثرتری در نیل به اهداف سازمان ایفا كنند.

 

      آموزش كاركنان كه عبارت از انجام یك سلسله عملیات مرتب ، منظم ، مداوم وباهدف و یا اهداف مشخصی است به سه منظور به كار می رود:

1- ایجاد یا افزایش سطح دانش و آگاهی كاركنان

2-  ایجاد یا افزایش سطح مهارتهای شغلی كاركنان

3- ایجاد رفتار مطلوب و متناسب با ارزشهای پایدار جامعه


     همان گونه كه جوامع بشری از سنتی بودن، به صنعتی شدن و سپس به فراصنعتی شدن گام برداشته اند، علوم و فناوری هم روبه تكامل، دگرگونی و پیشرفت است. به موازات این تغییرات است كه اهمیت لزوم و خواص آموزش بیش ازپیش ملموس گشته، تاحدی كه برخی از صاحبنظران در اهمیت آموزش می گویند:

"آموزش درحقیقت خود مدیریت است; بدین معنی كه بدون آموزش كاركنان ، پایه های مدیریت هم متزلزل می شود و به مخاطره می افتد".

 

      آموزش كاركنان یك امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است كه باید به طور مستمر با مجموع فرایندهای مدیریت مورد توجه قرار گیرد تا سایر فعالیتهای مدیریت بتواند مثمرثمر واقع گردد. آموزش درحقیقت یكی از راههای اصولی و منطقی هدایت تلاشهای كاركنان در سازمان است و باعث بكارگیری استعدادهای نهفته، به كاراندازی قدرت تخیل و به وجود آمدن حسن انعطاف پذیری فكری لازم در كاركنان خواهد شد.

 

     آموزش كاركنان اگر به روش صحیح ، جامع و كامل انجام پذیرد و به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف معین و مشخص از آن استفاده شود دارای فواید بسیاری است ازجمله :

1.     تسهیل در راه نیل به اهداف

2.     ایجاد هماهنگی در نحوه انجام كارها

3.     تقویت روحیه كاركنان

4.     افزایش میزان سوددهی و استفاده از سود جهت رفاه كاركنان

5.     جلوگیری از تداخل وظایف و مسئولیتها و دوباره كاریها

6.     شكوفاكردن استعدادهای نهفته كار

7.     تقویت حس همبستگی و مشاركت

8.     ایجاد حس انعطاف پذیری و نقدپذیری لازم در كاركنان

9.     كاهش نظارتهای مستقیم و غیرمستقیم

10. ایجاد زمینه موفقیت در امور اجتماعی ، انفرادی و خصوصی .

 

     امروزه آموزشهای رسمی به تنهایی نمی توانند انسانهای سازمانی را در ابعاد مختلف پرورش دهند و این به خاطر آن است كه بسیاری از توانمندیها و كیفیتهای نیروی انسانی درعمل پرورش می یابند. یكی از روشهای بسیار موثر برای گسترش افق دید كاركنان چرخش شغلی ''JOB ROTATION ''، است.

 

تکنیک چرخش شغلی کارکنان

     چرخش شغلی روشی است كه به وسیله آن می توان كاركنانی را كه جزیی نگر هستند و دیدشان تنها به حوزه كاری خودشان محدود می گردد، تبدیل به افراد كل نگر كرد كه مسائل را در ابعاد وسیع تر می بینند و درك می كنند. علاوه بر اینكه چرخش در مشاغل مختلف باعث افزایش دانش و تجربیات فرد می گردد، از خستگی و ملالت روحی نیزمی كاهد و این امر موجب تحرك فكری ، خلاقیت و نوآوری می شود. همچنین عملكرد فرد در سمتها و مسئولیتهای مختلف ، معیار خوبی برای ارزیابی و سنجش تواناییهای اوخواهد بود.

     چون تامین نیازهای آموزشی تئوری اعم از آموزشهای پایه ، تخصصی و عالی وهمچنین آموزشهای عملی وحضوری، نیازمند صرف زمان، هزینه و منفك شدن از كاراست، لذا برنامه ریزان آموزشی سعی می كنند برای صرفه جویی در زمان موردنیاز برای آموزش و تسریع در ایجاد توانایی در نیروی انسانی سازمان، قسمتی از آموزشهای حرفه ای و عملی را درحین خدمت به كاركنان آموزش دهند.
چرخش در مشاغل ، فرایندی است كه طی آن كاركنان یك سازمان در سطوح مختلف در مشاغل هم خانواده به صورت جابجایی انجام وظیفه می كنند. چرخش شغلی یكی ازروشهایی است كه می توان بدان وسیله یكنواختی در كارها را رفع و انگیزه كاركنان را به مرور، درونی كرد. در چرخش شغلی اهداف زیر برای كاركنان حاصل       می شود:

1.     كسب اطلاعات كلی درمورد فعالیتهای اصلی مشاغل هم خانواده

2.     درك شیوه های اجرایی مشاغل هم خانواده به وسیله كاركنان

3.     انجام امور خاص در مشاغل مربوط

4.     فراهم شدن اطلاعات تخصصی برای تصمیم گیری و...

 

مزایای كارگردشی

1.     بالندگی در انگیزه: مسئله یكنواختی و روزمره گی كارها رفع شده وانگیزه ها درونی وپایدار    می شود.

2.  كسب مهارت حل مسئله:چون كاركنان با مشكلات مشاغل مختلف آشنا می شوند وفرایند زیر را عملا تجربه می كنند:بیان كردن مسئله -  تشخیص چارچوب حل مشكلات- جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده ها- ارائه راه حلهای عملی و جایگزین- تهیه برنامه عملی برای حل مشكل كاری- ارزیابی بازخوردها.

3.  خود انضباطی: در شرایط معمولی كه هر فردی مسئول یك شغل است ، افراد به راحتی نارسائیها وكم كاریهای خود را به دیگران نسبت می دهند وتعهد و خود انضباطی كمتری دارند. ولی وقتی در نظام چرخش در مشاغل یك نفر مسئول چند شغل گردید دیگر جایی وجود ندارد كه نارسائیها و كم كاریها را بدان نسبت دهد.

4.  مهارت به هنگام نظام چرخش در مشاغل: این امكان را فراهم می كند تا افراد دائماٌ به طور عمودی و افقی در مشاغل هم خانواده گردش كرده و مهارتهای خود را به روز و به هنگام نگهدارند و آن را تكامل بخشند.

5.     چندمهارتی شدن و شناخت كامل از سازمان كاركنان .

6.     تسریع و بهبود خدمات

7.     افزایش قدرت مانور و تامین نیروی جایگزین برای مدیران .

8.     كمك به توسعه روحیه تعاون وهمكاری و غیره


برچسب ها: آموزش در سازمان ، تاثیر آموزش بر مدیریت ، تکنیک چرخش شغلی ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 1391/11/10 16:04

 
سه شنبه 1392/10/3 13:55
سلام مننون از مطلبتون اما خیلیبهتر میشد که منبع آن را ذکر می کردین
رحیم کاوه
از کتب دکتر علی اکبر افجه و همچنین دکتر میرسپاسی و دکتر علی رضاییان و دکتر علاقه بند استفاده شده است.
سه شنبه 1391/12/22 23:08
سلام موضوع تحقیقم در موردتاثیر گردش شغلی برانگیزه کارکنان با توجه به میزان یادگیری آنها میشه چند تا منبع معرفی کنید
سه شنبه 1391/11/10 16:09
فروشگاه بزرگ کاریزماسل افتتاح شد !
آنــــلاین خریــــد کنیــد ...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.