تبلیغات
مدیریـــت آموزشـــی - ایجاد سازمان های یادگیرنده

ایجاد سازمان های یادگیرنده

سه شنبه 1391/12/15 00:00نویسنده : رحیم کاوه

 
چشم‌انداز تمام سازمان‌های یادگیرنده رسیدن به موفقیت مطلوب و ایده آل است . بنابراین در جهت ایجاد چنین سازمان‌هایی وجود موارد زیر ضروری است.
1-
    شناخت هدف : اولین گام در راه ایجاد سازمان یادگیرنده شناخت هدف است چون هرگونه اقدام عملی قبل از شناخت هدف منجر به شكست خواهد شد. از ویژگیهای مهم هدف آن است كه افراد بخش های مختلف سازمان در تعیین آن دخالت داشته باشند و اهداف خود و سازمان را یكی بدانند٬ پس هر چه درجه مشاركت افراد در هدف گذاری بیشتر باشد بر میزان وفاداری آنها نسبت به سازمان و در نتیجه بر تلاش آنها تاثیر مثبت خواهد داشت . بنابراین می توان نتیجه گرفت كه هدف واقعی هدفی است كه تمامی كاركنان سازمان خواهان به دست آوردن آن باشند.
2-
    وجود رهبران اندیشمند : وجود رهبران اندیشمكند در سازمان یادگیرنده از آن جهت اهمیت دارد كه بدون یك رهبر متعهد به یادگیری ٬ سازمان هرگز موفق نخواهد بود. در سازمانهای یادگیرنده برای دستیابی به آنچه كه مورد توافق همگان است به رهبری خردمند و تحول آفرین نیاز است از آنجا كه سازمان یادگیرنده سازمانی است دانش آفرین و خلاق ٬ بنابراین رهبر باید به گونه ای عمل كند كه درون سازمان این خلاقیت ایجاد شود. هنگامی كه سازمان دارای رهبری با بینش وسیع و قوی و برنامه قابل سنجش باشد و اطلاعات دقیق از داخل و خارج سازمان به دست آورد٬ جریان برق آسای خلاقیت شكل می گیرد.
3-
    وجود كاركنان یادگیرنده و خلاق : شرط لازم سازمانهای یادگیرنده كاركنان و مدیران یادگیرنده است. در سازمانهای یادگیرنده افراد باید به تواناییهای خود وقوف كامل داشته باشند و آنها را توسعه و بهبود بخشند. در همه انسانها نیروی خلاقیت شگفت آوری وجود دارد كه اگر بتوانیم آنها را شناسایی و رشد دهیم سازمان از این نیروها بهره بسیاری خواهد برد. هرگاه فردی تواناییهای خود را شناخت و آن را در مسیر توسعه و بهبود قرارداد به صورت دائم فراگیر و خلاق می شود. از چنین افرادی است كه سازمانهای یادگیرنده شكل می گیرد چنین انسانی خود سازگار با محیط نیست بلكه خود محیط را می سازد و آن را در جهت اهداف خود تغییر می دهد ٬ زمانی كه چنین افرادی در سازمان پرورش یافتند٬ گام موثری در یادگیری سازمانی برداشته شده است. انسان یادگیرنده خلاق ٬ روح سازمان یادگیرنده است.
4-
    تفویض اختیار به كاركنان و آموزش آنها : در سازمانهای یادگیرنده اختیارات به میزان زیادی به افراد تفویض می شود و به افراد احترام گذاشته می شود و نسبت به آنها اعتماد كامل وجود دارد. همچنین فضایی برای پیشرفت آنها فراهم می شود و بر اساس توانایی فرد و استعداد او روش یادگیری و رشد او را بر می انگیزنند و او را آموزش می دهند. این سازمانها در زمینه آموزش سرمایه گذاری سنگین می نمایند . آموزش كاركنان برای درك نوع فعالیت ها وتفویض اختیار به آنها جهت تصمیم گیری باعث می شود كه افراد سازمان احساس نوعی مالكیت بكنند و از كار كردن در سازمان بر خود ببالند.
5-
    مشاركت كامل در اطلاعات: داده های رسمی درباره بودجه ٬ سود و هزینه ها در اختیار افراد قرار می گیرد. هر شخص آزادی عمل دارد تا با سایر افراد در درون سازمان اطلاعاتی را رد و بدل كند.

6-    برخورداری از یك الگوی پوینده : سازمان یادگیرنده باید به ساز و كارهایی مجهز باشد تا الگوهای ذهنی خود را نسبت به مسایل شناسایی كرده و آنها را دائما" مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد . یكی از دلایل شكست سازمان ها ٬عدم سازگاری الگوی ذهنی آن ها با واقعیات محیطی است. الگوی ذهنی سازمان ٬ نحوه نگرش و جهان بینی سازمان را نشان می دهد. این الگو چگونگی برخورد سازمان با مسایل پیرامونش را مشخص می كند و توفیق یا شكست سازمان را در آینده رقم می زند. بنابر این برای اینكه سازمانها موفق باشندلازم است الگوهای ذهنی واقع بینانه ای داشته باشند با اطلاعات ٬ آنها را به روز در آورند و بكوشند تا پویایی و انعطاف آنها همواره حفظ شود . برای سازمانها هیچ چیز خطرناكتر از الگوی ذهنی خشك و غیر قابل انعطاف نیست كه باعث شود دنیای پیرامون خود را از یاد ببرد.
7-
    به كار گیری علم و تجربه : سازمان یادگیرنده تركیبی از علم و تجربه را مورد استفاده قرار می دهد تا به كمك این دو تصمیم های بهتری بگیرد زیرا استفاده از دانش در تصمیم گیری تجربه ها ٬ تصمیمات اتخاذ شده را واقع بینانه و هماهنگ با محیط های موثر بر سازمان می كند. سازمان ها برای استقرار سازمان یادگیرنده نیازمند برنامه ریزی ٬ هدف گذاری و اجرای مناسب برنامه های یادگیری می باشند. امروزه مدیران سازمانها علاوه بر مسئولیتهای فردی و سازمانی مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی نیز دارند و می توان گفت یادگیری سازمانی گامی اساسی در راستای انجام این مسئولیت ها نیز هست ٬ چرا كه سازمانها اجزای یك اجتماع به شمار می آیند و پیشرفت و توسعه اجتماعی وابسته به توسعه سازمانهای آن است و توسعه سازمانها در گرو یادگیری و آگاهی آنهاست.
آخرین ویرایش: چهارشنبه 1391/12/2 23:57

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.