تبلیغات
مدیریـــت آموزشـــی - خلاصه ای از سازمان یادگیرنده

خلاصه ای از سازمان یادگیرنده

یکشنبه 1391/12/20 00:14نویسنده : رحیم کاوه

 

سازمان یادگیرنده سازمانی است که عملکردهایش از طریق آگاه شدن و درک بهتر، بهبود می‌یابد و اصلاح می‌شود. پدلر (1997) می‌گوید سازمانی که موجبات یادگیری را برای همه اعضای خود فراهم می‌کند و به طور پیوسته در حال خود تغییری است سازمان یادگیرنده است. آرجریس (1978) یادگیری سازمانی را فرایندی می‌داند که طی آن سازمان خطاها را کشف و برای اصلاح آن اقدام می‌کنند. پیتر سنگه (1990) معتقد است که سازمان یادگیرنده به سازمانی گفته می شود که به طور مستمر در پی افزایش قابلیت‌های خود برای خلق چیزهایی است که می‌خواهد ایجاد کند.

پیشینه مطالعات یادگیری سازمانی

نخستین منابع در زمینه سازمان یادگیرنده، احتمالاً به سال 1978 مربوط می‌شود که آرجریس وشون در کتابشان یاد می‌کنند. کتاب بعدی که خیلی مورد توجه قرار گرفت، اثر پیترز و واترمن بود که در آن مهم‌ترین عوامل موفقیت سازمان‌های مورد مطالعه را نشان داده بودند. اما اصطلاح سازمان یاد گیرنده نخستین بار توسط پیتر سنگه در پرفروش‌ترین و معروف‌ترین کتابش در سال 1990، که به فارسی پنجمین فرمان ترجمه شده است، معرفی و شناخته شد.
پیتر سنگه می‌گوید اگر سازمان‌ها بخواهند در دهه 1990 و پس از موفق شوند باید، سطح دانش خود را افزایش دهند و این امر فقط با آموختن عملی می‌شود
. وی توضیح می‌دهد مدل قدیمی و بوروکراتیک دستور دهی و کنترل برای رشد و پیشرفت و چالشی که در پیش داریم کافی نیست و دلایل آن را بر می شمرد. پیتر سنگه معتقد است که از حالا به بعد کلید موفقیت سازمانی دانش است. و در جایی دیگر اضافه می‌کند که ارزش از طریق تولید و نوآوری ایجاد می‌شود، و هر دو به علت بهره گرفتن از دانش است.

مقدمات و شرایط لازم برای یادگیری سازمانی

نیروی کار به خصوص توجه به نیروی کار هوشمند.
تقویت ضرورت افزایش دانش، به عنوان منبع مزیت رقابتی

اعتقاد به اینکه محیط کسب‌وکار با سرعت زیاد در حال تغییر است

افزایش درجه نارضایتی مدیران و سایر کارکنان از نظام مدیریت سنتی و مبتنی بر دستور دهی و کنترل امور

اهمیت دادن به تفکر مشتری مداری

اصول سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنگه:

تفکر سیستمی
قابلیت‌های شخصی

مدل‌های ذهنی

آرمان مشترک

یادگیری تیمی

حلقه های یادگیری در سازمان یادگیرنده

یادگیری تک حلقه ای : این یادگیری زمانی پیش می‌آید که سازمان به آنچه مورد نظر داشته دست یابد و آن هنگامی است که بین آنچه برای نیل به آن طراحی شده و آنچه که در عمل به آن رسیده است، مطابقت داشته باشد و اگر انحراف وجود دارد انحراف را اصلاح می‌کند.
یاد گیری دو حلقه ای : این یادگیری نه تنها به اصلاح اشتباه مربوط می‌شود، بلکه به اصلاح هنجارها نیز ارتباط دارد. هدف از این نوع یادگیری اطمینان بخشیدن به رشد و بقای سازمان، از طریق حذف هنجارهای ناسازگار، مدل‌های ذهنی غیر موثر، تنظیم اولویت‌های جدید تجدید هنجارها و پیش فرض‌هایی است که به راهبردها مربوط می‌شود
.

ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده

سازمان یادگیرنده، درد و عشق آموختن دارد.
سازمان یادگیرنده با مشکلات مأنوس نمی‌شود
.
سازمان یادگیرنده کارکنانی یادگیرنده و خلاق دارد
. سازمان یادگیرنده از الگوی ذهنی پوینده ای برخوردار است. سازمان یادگیرنده، تجربه و علم را بکار می‌گیرد. سازمان یادگیرنده علت مشکلات را در خود جستجو می‌کند. سازمان یادگیرنده یادگیری گروهی را تسهیل و ترغیب می‌کند. سازمان یادگیرنده تلفیق کننده اهداف فردی و سازمانی است.

یاد گیری در سازمان

ایده و فکر اصلی در یادگیری سازمانی این است که سازمان‌ها هنگامی به اهداف خود دست می‌یابند که همراه خود را با آینده ای که به طور روز افزون غیر قابل پیش بینی می‌شود تطبیق دهند. رگ روانز که از پیشگامان مبحث تحول در سازمان است می‌گوید: میزان یاد گیری یک سازمان باید مساوی یا بزرگ‌تر از میزان تغییر در محیط خارجی باشد. این واقعیت همیشه وجود داشته و تفاوت آن با گذشته در سرعت تغییر و طبیعت محیط است که به طور روز افزونی غیر قابل پیش بینی است. ظرفیت یک سازمان برای یادگیری در سازمان‌هایی که توجهی به اهمیت و نقش و تأثیر یادگیری ندارند می‌توان این گونه بیان نمود : در عصر حاضر، بسیاری از سازمان‌ها، درباره سازمان‌های یادگیرنده بیشتر صحبت می‌کنند تا عمل مخاطرات سازمان‌هایی که نگرش و دیدگاه‌های سازمان‌های یادگیرنده را بکار نمی‌گیرند از دیدگاه مایکل پرن  کمتر خود اندیش می‌شوند. عدم یادگیری موجب می‌شود تا اکثریت کارکنان در سازمان منفعل وبی میل شوند. در حالت انفعالی، وضع موجود سازمان بیشتر نهادینه می‌شود و در بلند مدت به صورت نقص، موجب عقب‌ماندگی سازمان می‌گردد. به شکل گیری و تداوم این دیدگاه منجر می‌شود که بعضی افراد در سازمان مغز متفکر سازمان هستند و از دیگران انتظار دارند که فرامین و نظرات آنان را اجرا کنند. چنین شیوه فکری و مدیریتی موجب بروز عادتی می‌شود که افراد به چالش نپردازند یا به علت اینکه چالش در سازمان تشویق نمی‌شود، به چالش با دید منفی نگاه می‌شود و یا اینکه چالش را به شکل تهدیدی برای سازمان تلقی می‌کنند.

نقش سازمان یادگیرنده

بررسی محیط و ایجاد آینده بهتر کار آفرینی بهبود کارایی و اثر بخشی جذب و حفظ نیروی انسانی دانش ورز توسعه دانش موانع فرهنگی ایجاد سازمان یادگیرنده (اینترنت وب سایت اینترنتی دکتر احمد ورزشکار) : باورهای غلط عادت‌های فکری غلط عادت‌های رفتاری غلط تبدیل یک سازمان سنتی به یک سازمان یاد گیرنده با تقویت سه محور اصلی امکان پذیر است
آموزش مجازی

خود فراگیری

مدیریت دانش




آخرین ویرایش: پنجشنبه 1391/12/3 00:17

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.